Polityka wykorzystywania plików Cookies:
Informujemy, iż strona wykorzystuje pliki cookies w celach tworzenia statystyk i informacyjnych. Cookies nie są szkodliwe dla komputera ani dla użytkownika i jego danych. Zawartość plików cookies nie pozwala na identyfikację użytkownika. Za pomocą plików cookies nie są przetwarzane lub przechowywane dane osobowe. Korzystanie z cookies jest możliwe poprzez ich akceptację przez przeglądarkę i nie usuwanie ich z dysku. Można zablokować pliki cookies poprzez zmianę ustawień domyślnych swojej przeglądarki, pozostawienie ustawień domyślnych, powoduje, wyrażenie zgody użytkownika do stosowania plików cookies.
Nowe
03 lutego 2017
23 stycznia 2017
Podskórny Poznań

...a kraj był...

19 stycznia 2017
23 grudnia 2016
Podskórny Poznań

Czego boją się poznaniacy

21 grudnia 2016
Nowa książka z serii Biblioteka Czasu Kultury

Waldemar Kuligowski „Złe miasta. 23 sample z rzeczywistości”, Biblioteka Czasu Kultury, tom 42, Poznań 2014

Zbiór tekstów antropologa, podróżnika i redaktora „Czasu Kultury”, poświęcony przygodom kultury w globalnym świecie. Wraz z autorem odbywamy podróż do Koniakowa, gdzie polskie koronczarki produkowały słynne stringi, by przez osiedla Czefurów w Lublanie trafić do Palestyny i przyjrzeć się korzeniom arabskiego hip-hopu. Jest to również antropologiczna wyprawa po obszarach tradycji – Waldemar Kuligowski bierze na warsztat nie tylko polską kulturę ludową, ale także romskie małżeństwa nieletnich czy jugosłowiański patriarchalizm.

Ze „Wstępu”: „Pierwotnie sampling był strategią stworzoną przez awangardowych muzyków, polegającą na wykorzystaniu fragmentu istniejącego już utworu jako elementu nowego. Postępowali tak i Pierre Schaeffer, i The Beatles, i Frank Zappa, a później – w masowej już nieomal skali – didżeje oraz hip-hopowcy. Myślę, że każda nauka jest w istocie intelektualnym samplingiem, kreującym nowe tekstowe partytury z fraz i nut wypracowanych wcześniej przez innych. Nie inaczej dzieje się w przypadku przyjętej przeze mnie w niniejszej książce postawy antropologicznej. Ona zawsze bazuje na fragmencie, karmi się detalem; usprawiedliwia podglądanie i podsłuchiwanie innych; promuje wielozmysłowe czucie świata; nagradza nie tyle technokratycznych inżynierów, co raczej bricoleurów, czyli majsterkowiczów budujących swoje światy ze skrawków, refleksów i cieni”.


„Autor należy do podróżników, których zaprasza się w gości z nadzieją i niepokojem. Nadzieją – bo Waldemar Kuligowski widzi więcej niż inni i zawsze potrafi dostrzec coś pomijanego przez mieszkańców. Z niepokojem, bo jest to spojrzenie dociekliwe i krytyczne.

W książce przedstawia przygody kultury w wielu miejscach – Europy, świata, Polski – a wielości tematów odpowiada ich atrakcyjność. Autor sporo podróżuje, sporo czyta, a co najważniejsze – ciekawie myśli. Kiedy więc przedstawia kolejne znaleziska w świecie kultury, zawsze są to rzeczy co najmniej ciekawe, a niekiedy – pryzmatyczne, czyli takie, w których załamuje się doxa i ujawnia się aktualna świadomość społeczna.

Książka ma kilka wyraźnych zalet: kompozycja, bogactwo tematyczne, zaangażowanie. Jej powracającym wątkiem jest kanon jako residuum, jako resztka, która odradza się w kolejnych wcieleniach. Czasem są to po prostu lokalne narzędzia symbolicznego nacisku (obciach, zakaz wytwarzania koronkowych stringów), kiedy indziej przybierają one postać realnej, choć reakcyjnej formy władzy (jak w opisywanej przez autora Albanii czy jak w wypadku ingerencji prawa w cygańskie małżeństwa zawierane przez osoby niepełnoletnie). Obok tego mamy przekonanie

o relatywizacji kultur, a więc o malejącej roli autorytetu dziedziczonego i rosnącej roli wzorców doraźnie adaptowanych do symbolicznych potrzeb.”

Przemysław Czapliński


Książka dostępna jest w Sklepie Czasu Kultury i dobrych księgarniach.

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

Reklama


Reklama


Reklama


Reklama


Reklama


Reklama


Reklama


Reklama


Reklama


Reklama




e.CzasKultury.pl

Polityka wykorzystywania plików Cookies, POLITYKA PRYWATNOŚCI:

Informujemy, iż strona wykorzystuje pliki cookies w celach tworzenia statystyk i informacyjnych.
Cookies nie są szkodliwe dla komputera ani dla użytkownika i jego danych. Zawartość plików cookies nie pozwala na identyfikację użytkownika. Za pomocą plików cookies nie są przetwarzane lub przechowywane dane osobowe.
Korzystanie z cookies jest możliwe poprzez ich akceptację przez przeglądarkę i nie usuwanie ich z dysku. Można zablokować pliki cookies poprzez zmianę ustawień domyślnych swojej przeglądarki, pozostawienie ustawień domyślnych, powoduje, wyrażenie zgody użytkownika do stosowania plików cookies.

×